Q/A KÖRKORT

Sandra: Hej, kan inte du berätta lite om ditt körkort? :) Vad hela kalaset kostade, hur många lektioner du behövde, hur mycket du körde hemma, hur lång tid det har tagit för dig att äntligen få ett körkort, hur mycket tid du lade ned, hur halkan var, om det var svårt att skriva testet och göra uppkörning osv. :)
 
Hej Sandra! Jag tror jag tog runt 16 lektioner och då hann jag med alla moment man skulle göra plus 2 eller 3 lektioner som jag gjorde bara för att "kolla av" att jag kunde allt till 100%. Jag har faktiskt inte en exakt summa för vad det kostade för det finns ju olika körskolor i Varberg som har olika tider på deras körlektioner och olika kostnader men Varbergs Trafikskola är en skola jag rekomenderar. 
 
Jag övningskörde inte jättemycket från början, helt ärligt tyckte jag det var väldigt jobbigt att komma igång. Jag har sådan stor respekt för fordon och trafiken så jag var väldigt långsam med att faktiskt köra ute med självförtroende men efter att tiden gick blev det bättre och bättre. Jag tog körlektionerna väldigt intensivt, jag hade 2 stycken varje vecka för att vara exakt. Det tyckte jag var jättebra eftersom jag höll körningen igång. Jag började med körkortsteorin någongång i mars och fick även då direkt en bokad uppkörning och teoritid så jag fick dra igång ganska så direkt. Min lärare sa att jag skulle sätta upp som mål att vara klar med teorin en vecka innan halkan och det blev jag, exakt. Det var ett bra mål eftersom jag verkligen satte mig ner och fokuserade de sista veckorna. 
 
Halkan var extremt lärorik och jag fick full respekt för hur farligt det är att köra för fort i trafiken, både när det är halt och tort ute. Vi fick se filmer och testa på själva hur det känns att bli påkörda bakifrån i 7 km/h och man blir faktiskt väldig chockad över hur farligt det är. Jag tyckte halkan var riktigt rolig, lärorik men även ganska så läskig också. 
 
Teoriprovet var precis som ett test du gör på datorn, ungefär. Jag var så förbaskat nervös och jag personligen tyckte det var ganska så kluriga frågor men det är precis som i skolan, har du pluggat i god tid och har koll på alla moment i teorin så bör du klara av det. Se till att ha koll på allt som står i boken och gör så många tester du bara pallar på de svåraste så kommer du att klara det. Min uppkörning var väldigt rolig och bekväm. Jag hade en  jättetrevlig tjej och vi pratade om allt annat en bilkörning när jag väl körde, vilket gjorde mig väldigt avslappnad. Jag fick göra det vanligaste - backa runt hörn, parkera, köra rondeller, köra landsväg, anpassa hastighet och växelval sedan bara visa att jag hade goda kunskaper i trafiken. Efter 30 minuter så var körkortet mitt. 
 Jag råder er alla att plugga stenhårt, fokusera i trafiken, tro på er själva, ha stor respekt för andra och ha en god uppmärksamhet så kommer ni få ert körkort på första försöket. Lycka till allihopa som har det framför er! 
Q/A | |
Upp